معیار های مد و لباس از دیدگاه ایرانی-اسلامی
فرهنگ ایرانی از جمله فرهنگهایی است که همواره در خود تنوع بسیار زیادی را در خصوص پوشاک گروههای مختلف اجتماعی پذیرفته است. این گوناگونی و تنوع، نه فقط در گروههای قومی یا مذهبی، بلکه در میان طبقات متعدد اجتماعی بر حسب جایگاه اقتصادی، ی، جنسیتی و کارکردی خود در طی زمان به وفور دیده شده است.
اولین پوشاکها در فرهنگ ایران باستان، حالت اسطورهایی دارند؛ به گونهای که فردوسی بر این باور است که کیومرث مبدع استفاده از خز حیوانات به عنوان لباس بوده است. بنابراین نقل، کیومرث پادشاه سلسله پیشدادیان معمولاً لباس پلنگ میپوشیده است.9
از نظر عمر خیام نیز، پیدایش اولین لباسها با شاه هوشنگ بوده است، اما تابیدن و نساجی به دوران شاه طهمورث مربوط میشود.
بنابر اسناد و سنگ نبشتههای به جا مانده از دوران باستان، در دورههای مختلفی از تاریخ، ایرانیان پیشتاز پوشاک در جهان به شمار می رفتهاند. این پیشتازی هم مربوط به قبل از اسلام در ایران میشد و هم بعد از اسلام. تصاویر حکاکی شده بر روی سنگها و آثار تاریخی به جا مانده از یونان، روم، چین و. نشان میدهد، که شاهزادگان و بزرگان آنان برای تفاخر خود، لباسهای ایرانی بر تن میکرده اند.10
همچنین در عصر صفویه، که ایران دوران شکوفایی را طی میکرد، شواهدی موجود است که درباریان اروپایی در موطن خود لباس ایرانی به تن میکردند.11
برای مثال تاورنیه، جهانگرد مشهور فرانسوی با هدایایی به دربار شاهعباس آمد و در بازگشت به فرانسه، لباس های ایرانی را در دربار ورسای رواج داد که تا مدتها درباریان فرانسه از آن استفاده میکردند. همه این شواهد نشانگر قوت و نفوذ فرهنگ ایرانی در ملل آن عصر بود. برعکس در زمان قاجار که ضعف و درماندگی فرهنگی کشور هویدا بود، باعث شد که نوع پوشش اروپائیان برای ایرانیان تفاخر باشد.
همچنین، بر مبنای تحلیلهایی که از علل و عوامل اصلی در فتح ایران بوسیله مسلمانان بر میشمارند، از جمله قرابت و نزدیکی اندیشههای اسلامی با فرهنگ ایران باستان مطرح است. شاید یکی از مهمترین این قرابتها از لحاظ فرهنگی نیز مربوط به نوع پوشش، و به ویژه حجاب ن باشد.
به گواه اسناد تاریخی، ن ایرانی حتی قبل از ورود اسلام، چادری مستطیلی میپوشیدند و معمولاً لباسهایی را بر تن میکردهاند که همه بدن آنها را بپوشاند. معمولاً از رنگهای روشن استفاده میشده است و حتی از سربندهایی برای پوشش سر و موها نیز استفاده میکردند. به همین دلیل و به علت تطبیق کلیات تعالیم اسلام در مورد پوشش با فرهنگ ایران، این تعالیم به خوبی توانست در این بستر فرهنگی شکوفا شده و با توجه به تنوع قومیتی و اقلیمی ایران زمین، تنوع و زیبایی منحصر به فردی از لحاظ پوشاک در سرتاسر این سرزمین را بر مبنای ارزشهای ایرانی-اسلامی خلق کند. به همین دلیل است که هنوز هم بر مبنای همان سنت، از لباسهای زیبای کردی، لری، ترکمن، گیلک، لک و. نام برده میشود که همه آنها با حفظ معیارهای ایرانی-اسلامی، زیبایی و تنوع خاصی به پوشاک این مرز و بوم بخشیده اند.
اهتمام و توجه خاصی که در اسلام و به ویژه در آیات متعدد قرآنی به مسئله پوشاک شده است، اهمیت این بخش را در حوزه فرهنگی به خوبی نمایان میسازد. آنجا که قرآن کریم به این مهم اشاره نموده است و می فرماید: ای فرزندان آدم، لباسی برای شما فرستادیم تا اندام شما را بپوشاند و مایه زینت شما باشد»12
همچنین در شمار نعمتهای بیکران الهی، از لباس و نقش حفاظتی آن در برابر سرما و گرما و نیز در جنگ ها، یاد میکند: خداوند از آنچه آفریده. برای شما پیراهنهایی آفرید که شما را از گرما (وسرما) حفظ کند و پیراهنهایی که حافظ شما در جنگ باشد.»13
طرز دوخت لباس نیز از تعالیم خداوند مهربان به بشر است، که از طریق پیامبرالهی، حضرت ادریس(ع) صورت گرفته است. آن حضرت اولین کسی است که خیاطی کرد و لباس دوخته پوشید.
قرآن همچنین برای برچیدن بساط آداب و خرافات جاهلی قریش، که مرسوم کرده بودند هرکس اعم از زن و مرد برای اولین بار به طواف میآید، در لباس اهل حرم طواف کند و اگر نیافت، عریان شود، و نیز برای اینکه اهمیت ظاهر و لباس در حفظ شئون مسجد را نمایان سازد، نه تنها برهنگی جاهلیت را منع کرد، بلکه به همگان دستور داد به هنگام رفتن به مسجد، خود را بیارایند و لباس آراسته بپوشند.
همچنین قرآن رابطه صمیمی و محبت آمیز زن و مرد در خانواده را به لباس یکدیگر بودن تشبیه میکند و در سوره مبارکه احزاب، پس از صدور حکم حجاب برای همسران و دختران پیامبر و ن مؤمنان، آنرا به عنوان عاملی برای شناخته شدن آنان به عفاف و پاکدامنی ذکر کرده است.
اسلام کلیات حدود لباس پوشیدن را به روشنی تبیین نموده و در جزئیات به راهنمایی و راهگشایی پرداخته و فرهنگ و آداب و سبک زندگی ملتها و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و دیگر اموری را که بر زندگی اجتماعی اثر میگذارند، محترم شمرده است. لذا انتخاب طرح، رنگ، جنس و دیگر جزئیات لباس را به عرف جوامع واگذاشته است تا با رعایت حدود الهی، به تناسب فرهنگ ملی، نوع لباس خود را تعیین کنند.
در اسلام همچنین آداب ظاهری فراوانی برای پوشش وضع شده است تا با رعایت آنها، انسان از غفلت رها شود و ازآن برای رشد و رسیدن به اهداف عالی بهره ببرد، نه آنکه لباس، خود به هدف زندگی تبدیل شود و مشی، شخصیت و فکر را تحت تأثیر قرار دهد و او را اسیر خود سازد. اگر لباس در انسان ریا و فخرفروشی و تکبر به وجود آورد، ابزاری در دست شیطان و آفت دین و موجب قساوت قلب خواهد بود.
همچنین در طرح متعالی اسلام، لباس باید موجب فروتنی، خشوع و خضوع انسان در برابر خداوند متعال شود و تجمل پرستی و چشم و هم چشمی و اسراف و مصرف گرایی افراطی، در تهیه لباس مورد توجه قرار نگیرد.
لباس ,ایرانی ,فرهنگ ,اسلام ,نیز ,پوشاک ,است که ,و لباس ,را در ,بر مبنای ,شود و
درباره این سایت